Hilal Hobbyland - Kendinize Daha Çok Zaman Ayırın.
Aranacak Kelime :  
RC ARABALAR RC TIR ve KAMYONLAR RC İŞ MAKİNALARI MODEL UÇAKLAR RC HELİKOPTERLER MULTİKOPTERLER MODEL TRENLER RC TEKNELER
RC TANKLAR RC YAKITLARI ve KİMYASALLAR KUMANDALAR VE ELEKTRONİK MOTORLAR YEDEK PARÇALAR

  Haber Grubu
Haber grubumuza katılın, tüm yeniliklerimizden ilk siz haberdar olun !

  Gerekli Bilgiler

  Doviz Kurları
1 Dolar : 2,9180 TL
1 Euro : 3,2100 TL
1 Japon Yeni   0,0292 TL

 
  RODAJ Neden Hayati Bir Önem Taşır?

MODEL MOTORLARININ AÇILMASI (RODAJI) VE ÇALIŞTIRILMASI
Günümüzde yeni olarak temin ettiğimiz model motorlarının kutuları üzerinde ve bunlara ait reklamların hemen hepsinde "Üstün teknoloji ve en hassas toleranslar" ile imal edildiği ve hatta pek çoğunda motorların ilk çalıştırılmalarında "özel bir muameleye gerek olmadığı" yazılmaktadır.Bu iddialı açıklamalar genel olarak doğrudur. Bugünün model motorları son derece hassas olarak çok küçük toleranslarla imal edilmektedirler. Buna rağmen yüksek güç ve devamlı güvenilir bir şekilde çalışabilmeleri ancak doğru ve iyi bir bakım ile sağlanabilir.


İlk çalıştırma ve motorun açılması (Rodaj)
Nekadar hasas ve küçük toleranslarda imal edilirse edilsin motor parçalarının çalışma esnasında birbirine sürtünen yüzeylerinde belirli bir seviyede pürüzlülük kalır. Ayrıca piston, silindir ve yatakların yüzeyleri de tam dairesel değildir. Buralarda eşmerkezlilikten ve koniklikten (küçük de olsa) farklılıklar mevcuttur. Bu farklılıklar motorun açılması diye isimlendireceğimiz ilk bir kaç saatlik çalışma devresi içinde ortadan kalkar ve pürüzler yok olur, motor perçalarının birbiri üzerinde kayan parçaları birbirine alışır. Motorun uzun ömürlü olması ve kendinden beklenen yüksek verimi verebilmesi için bu işlemin çok dikkatli ve motoru koruyarak yapılması gereklidir.
En önemli husus motorun ilk çalışma saatinde mümkün olan en az yük ile zorlanmadan ve aşırı ısınmadan çalıştırılmasıdır. Bunun için motorun zorlanmadan döndüreceği bir pervane seçilmelidir. Genel olarak en üstün performansı veren pervanenin bir kademe küçük adımlısı uygun olmaktadır.
Motoru ilk defa çalıştırmadan önce arka kapağı ve motor kafasını açıp içinde montaj esnasında çapak gibi metal parçaları kalmadığı kontrol edilmeli ve buraları yakıtın içindeki yağ ile yağlanmalıdır. Dört zamanlı motorlarda ise süpaplar normal çalışma haline göre biraz daha büyük bir tolerans ile ayarlanmalı, süpaplar ile bunları hareket ettiren sisteme ait hareketli yataklar da birer damla yağ ile yağlanmalıdır. Sökülen karter kapağı ile motor kafası itina ile monte edilmeli, bilhassa motor kafasının vidaları karşılıklı, çapraz bir sıra ile kademe kademe eşit bir kuvvetle sıkılmalıdır.
Motorun çalışması esnasında yük ve motor içi ısısına göre piston, silindir ve yataklar devamlı olarak şekil değiştirirler. Kabaca ve mubağlağalı bir şekilde tarif edilirse, silindirik şekilleri değişerek oval ve küresel şekiller alırlar. Bu sebebten motorları tezgah üzerinde sabit bir devirle açmağa çalışmak yanlıştır. Bu takdirde sürtünen yüzeyler sadece bu devirde çalışmak üzere birbirine alışırlar. Diğer devirlerde ise gene uygunsuz toleranslar mevcut kalır. Bu da en azından motorun açılma süresinin uzaması veya diğer devirlerde de en verimli bir şekilde çalışamaması demektir.
Yukarıda izah edilen sebeplerden, motor ikinci depodan itibaren değişik devirlerde (maksimum devrin 2/3 ünden fazla olmamak şartı ile) çalıştırılmalıdır.Başlangıçta yüksek aşınma ile çıkan aşınma parçacıkları ile ısının kolayca atılması için yakıt - hava karışımının mümkün olduğu kadar zengin ayarlanması gerekir. Bu sırada kullanılan yakıtın normal yakıta göre 5 - 10 daha fazla yağ ihtiva etmesi de tavsiye edilir. Motor açılması sırasında yağ olarak hint yağı, sentetik yağlara tercih edilmelidir.
Bir saatlik çok zengin tezgah üzeri çalışmasından şonra, motor rölanti ayarı tutması şartı ile model üzerine monte edilebilir. Tam gaz ayarı da model yatay durumda iken çok zengin çalışacak şekilde yapılarak ilk uçuşlara başlanabilir. Bundan sonra motorun havada açılmağa devam etmesi soğutmanın daha iyi olması şebebile daha uygun olacaktır. Dört zamanlı motorlarda ilk uçuştan evvel süpap ayarlarının bir kere daha kontrolu ve gerekirse düzeltilmesi gereklidir.
Uçuş esnasında motorun tam gazla bir dakikadan uzun süre devamlı çalıştırılmaması, soğuması için çeşitli düşük devirlerde ve rölantide çalıştırılması, yumuşak akrobasi hareketleri ile değişik hız ve gazlarda uçuş yapılması en uygun motor açma taktiğidir. Her uçuşta tam gaz ayar iğnesi bir veya iki kademe fakirleştirilerek ikinci saatin sonunda motorun en verimli devrine yakın bir devirde dönmesi sağlanır. Gene bu müddetin sonunda motorun tavsiye edilen pervanesi de takılarak maksimum devrin birkaç yüz devir altında kalmak şartı ile uçuşlara devam edilebilir.
Bundan sonra sentetik yağlı yakıt kullanan modelciler rahatlıkla bu cins yağlı yakıt kullanabilirler. Motorlarının daha az ısınması için susturucularını takmamış bulunanlar ise bundan sonra rahatlıkla susturucularını takabilirler. Motorlarını susturucusuz açan modelcilerin bu işi diğer modelcileri rahatsız etmeyecek kadar uzaklıkta (100 - 200 m) yapmaları gerekir.
Bu aşamada ilk defa motor devri ölçümü yapılabilir, ama bu esnada motorun yerde tam gaz ile 5 saniyeden daha uzun müddet çalışıp aşırı ısınmasına müsaade edilmemelidir. Motor tam gaz iğne ayarı ile da ölçülen en yüksek devirden birkaç yüz devir dakika daha düişük devirde dönecek gibi zenginleştirilip uçuşlara devam edilmelidir. Böyle çalıştırılmağa devam edilen motorlar üç ila dört saat toplam çalışmaktan sonra tamamen açılmış ve güçlerinin doruğuna erişmiş olurlar. Böyle iyi şartlarda açılmış bir motor yüksek devirlerde verimli çalışıp uzun bir ömür ile sahibine hizmet verebilir.
Motorun açılması için geçen müddet, imalat tarzı, imalat toleransları ve kullanılan yatak ve malzeme cinsleri gibi pek çok faktöre bağlı olup yukarıda tarif edilenden az çok farklı olabilir. Son senelerde modelecilere sunulan üstün kaliteli ABC (aluminyum piston, Bronz silindir gömlek, Krom kaplama) tipi pahalı motorlar bunlara en iyi örnektir. Bu tip motorlar ilk çalıştırma ve açılma esnasında aşırı zengin çalıştırılmamalıdır. Bu tip motorların açılma süresi çok daha kısadır.
Motorun kafi derecede açılmamış olduğu, yeterli derece zengin çalıştığı halde ısınınca devir düşüklüğü yapmasından (sıkışmasından) ve hatta en kötü durumda çalışmasını durdurmasından anlaşılır.

Bu nedenle firmamız aracınızı yeni aldığınızda RODAJ işlemini ücretsiz olarak yapar, aracınızın tüm ayarlarını kullanıma hazır hale getirir ve bu hobide sıkıntı çekmemenizi sağlar.



Bu bilgilerin izinsiz kullanımı kesinlikle yasaktır.Kullananlar hakkında kanuni işlem yapılmaktadır.





 

  Üye Girişi

  Mağazamızdaki Markalar

  Fiyat Listesi

Company : HİLAL HOBBYLAND
End Date : 23.03.2017
URL : https://www.hilalhobbyland.com.tr/
Address : Yenidoğan Mah.Şehit Komiser Günaydın Cd. No:128/A (Eski Yenidoğan PTT Karşı Sokağı)
Telephone : 0212 416 80 10 - 0212 665 30 70 - 0539 975 93 58
Email Contact : info@hilalhobbyland.com.tr
 

The following information has been self-reported by the entity to which it relates for the purpose of assignment of a unique identifier (CUI). The information has not been verified nor has the entity been authenticated, credentialed, verified, or investigated in any way.


       
Sitemizde kullanılan resimler, metinler ve diğer tüm içeriklerin telif hakları firmamıza aittir. Bu sitede yer alan içerikler, firmamızın izni olmadan basılı veya elektronik bir ortamda kesinlikle izinsiz olarak kullanılamaz ve çoğaltılamaz.
Bu sitede, Kolaymağaza™ altyapısı kullanılmaktadır.